Rapport - AS/Bechterew, SLE, Benskörhet

En mörk kväll i slutet av oktober 2014, samlades c:a 35 personer på Fontänen i Linköping för att lyssna på en föreläsning.

Först ut var Anna Spångeus, Docent och forskare i benskörhet: Vanligast benbrottet är överarma och underarm. Skelettet bryts ner med stigande ålder och övergångsålderna inträdande. Riskgrupper är kvinnor, ärftlighet, mediciner och sjukdomar, samt också lågt BMI, tidig menopaus, rökning, alkohol och vissa näringsämnen. Andra faktorer är låg bentäthet, fallbenägenhet. Ökad kroppslängd och olyckor är en vanlig faktor i Sverige. Bentätheten mäts med röntgenstrålar med 2 -3 års mellanrum. Behandling bör inte ske för tidigt eller för sen och inte heller för länge.

SLE, Eida Steen - expertpatient (hon ritar även fröken Lupus i Bulletinen), berättade om sitt liv med SLE. De vanligast symptomen som triggar igång sjukdomen är sol, rökning och långvarig stress.
Hon beskrev sitt liv som att åka Berg och dalbana. Man kan tappa hoppet, man styr ej sin egen kropp och känner oro inför framtiden och att få bilda familj och skaffa barn. En facebookgrupp har bildats, för att man ska kunna stötta varandra.
Onda ryggar - Lars Cöster, rematolog: Ankolysernande spondylit bör hittas tidigt för att sätta in behandling. 0,1 % av befolkningen drabbas. Spinal stenos - trångt för nerverna i ryggkotorna. Bechterew - träna, träna, träna.
Kaffe/thé, smörgås och kaka serverades. Frågor ställdes till föreläsarna. Efteråt åkte alla hem något klokare och med mer förståelse för sin sjukdom, eller för sina sjuka anhöriga.
Nedtecknat av Karin Eriksson