Under denna rubrik kommer vi att samla rapporter av olika slag

Rapport från Reumatikerförbundets stämma 2018

Reumatikerdistriktet Östergötland har varit på förbundstämma i Västerås

Rapport från Reumatikerförbundets stämma den 2-3 juni 2017

Reumatikerdistriktet Östergötland har varit på förbundstämma

Bild

9 november 2013, Reumatikerdistriktets Kunskaps - och inspirationsdag i Missionskyrkan Linköping

Reumatolog Christopher Sjöwall Reumatologkliniken Linköping, föreläste om "Nya (och gamla) rön om SLE. 2008 initierade han ett SLE-register i Österg ...

Höstresa 2013

19 medlemmar från Reumatikerföreningarna  i Östergötland har varit på behandlingsresa i den pittoreska staden Hèviz.

Hèviz är beläget i västra Ungern 5 km från Balatonsjön. I Hèviz ligger den största termalsjön i Europa. Den är 36, 5 m djup och botten består av ett flera meter djupt lerlager, vilket innehåller ett otal välgörande mineraler. Medeltemperaturen i vattnet är 28 - 30 grader C och blir sällan kallare än 26 grader på vintern. Den har helande effekter och sedan blir det ju inte sämre av att man får len hud som en baby när man badat där. Hela sjön är täckt av näckrosor i olika färger, från april till oktober.

Bli forskningspartner

Ett spännande uppdrag, där du får din utbildning av Reumatikerförbundet. Du kan  påverka forskningen och deltar i forskningsprojekt med din unika kompetens som patient

Vad krävs?
Att du har en reumatisk sjukdom, behärskar engelska och har tillgång till en dator.
Hur går det till?
Skicka din ansökan med en kort presentation av dig själv och varför du vill bli forskningspartner till Caroline Åkerhielm, på Reumatikerförbundet, gärna med e-post: caroline.akerhielm@reumatikerförbundet. org
                                                                   /Birgitta Stenström

Försäkringskassan har inte alltid rätt!

Försäkringskassans beslut om avslag har ändrats av Förvaltningsrätten i Östergötland i 22,9% sjukskrivning och 28,7% sjukersättning av totalt 597 överklagade beslut. Det ser lika illa ut i hela landet utom i Stockholm där endast ca 10% beslut ändrades. Siffrorna är från 2011 hämtade från DN 26 april 2012. Några siffror för 2012 finns inte tillgängliga.

Rapport från intressepolitiska gruppen inom Reumatikerdistriktet

Rapport från intressepolitiska gruppen inom Reumatikerdistriktet

Rapport - AS/Bechterew, SLE, Benskörhet

En mörk kväll i slutet av oktober 2014, samlades c:a 35 personer på Fontänen i Linköping för att lyssna på en föreläsning.

Från mottagare till medskapare - ny patientlag

Från årsskiftet införs en ny patientlag där patientens möjligheter att vara medskapande i sin egen vårdprocess ökar. Patienten ska också få stärkt ställning, ökad integritet och självbestämmande.

Forskardagen den 11 oktober 2014

Professor Thomas Skogh inledde dagen med en sammanfattning av de senaste årens reumaforskning i Linköping.

Docent Chistopher Sjöwall fortsatte med att beskriva en ny klassifikation av SLE.