4 & 5 november 2013, På kurs i Norrköping! - Reportage

Inför detta reportage tänkte jag; kanske är det dom skapade sanningarna det hänger på...
Inte kan väl jag bli ledare/förtroendevald?
Så säger väldigt många när de blir tillfrågade. Därför tänkte jag berätta om att vi utbildar. Det är kanske en av våra viktigaste uppgifter inom distriktet och föreningarna. Så denna gång välkomnades jag så här:
Välkommen till Reumatikerföreningen Norrköping! Välkommen till våra utbildningsdagar!

Längst fram i lokalen står Lotta Genzel, friskvårdsansvarig i föreningen, och ser 12 deltagare på plats. Här ska det utbildas i två halvdagar. Kursledare är Pia Lennberg från Gävleborgs distrikt. Det fysiska är sittgympa och zumba, men det handlar lika mycket om hur man leder en grupp.

Att delta i en utbildning behöver ju inte alltid innebära att man måste leda i det ämnet sedan. Det handlar lika mycket om att byta erfarenheter och få till sig tips och råd. Att utbildningen hålls av en kollega till oss ger det en extra dimension, vi är ju alla kunskapsbanker i hur det är att träna och leva med en reumatisk sjukdom.

Styrkan i vår verksamhet, säger Pia, är just att vi vet hur det är. Hur det känns när kropp och knopp inte alltid vill lika. Att i gemenskap i föreningslivet hitta glädjen, trots att det inte är som förr med alla rörelser, så finns det nya vägar, nya möjligheter.

Hur var det då med dessa ledare, tänkte jag, hur var de rekryterade? Jo, de allra flesta hade varit deltagare i en grupp och sedan tagit steget och blivit ledare. Några hade varit ledare tidigare i en annan verksamhet och en var helt ny i dessa sammanhang. Svaret var väl nästan givet då jag ställer nästa fråga. Har du ångrat dig någon gång? Nej. Ledande fråga tycker säkert någon. Fast genomgående när man möter ledare i verksamhet är det just glädjen man tar upp, glädjen med sing grupp.

Så fortsätter övningarna i lokalen och man provar på anpassan zumba med en energifylld kursledare som vill ge massor av inspiration. Vikten av att sprida kunskapen om att vi kan, genomsyrar Pias kurs. Frågor och svar om det mesta kring både grupper och praktiska övningar haglar genom lokalen.

Exakt så vill jag att utbildningen ska vara, säger Pia, en dialog. Själv berättar hon att hon reser 13 mil i veckan för att leda ett glatt gäng zumbatanter och ögonen bara glittrar. Det är ledarskap när det är som bäst. Många känner väl igen sig i följande - jag har aldirg lett en grupp, jag har aldrig suttit i en styrelse, inte kan väl jag. Skapande sanningar, eller hur? Alla är nybörjare innan man lär sig, glöm inte det. I våra föreningar behövs det fler ledare av alla de slag.

Jag vet att det finns massor av kunskap samlad hos våra medlemmar. Dela den kunskapen den kunskapen med andra och den gagnar många, många flere. Lätt att säga, kontrar säkert någon, men alla vi hade också en och annan fjäril i magen den dagen vi klev in i det okända och provade på.

Jag och många med mig runt om i föreningarnna vet hur tufft det än blåser, hur ont kroppen än gör, så är det höjdpunkten på veckan när vi möter våra grupper.
Jag har en önskan att fler vill prova på möjligheten att leda eller vara förtroendevald och det är något jag är säker på, så är det att ni är välkomna.

Så du, välkommen att prova på du med!

Git Lidell, ledamot i styrelsen för Reumatikerdistriktet, 0707 278807