Har apoteket mitt läkemedel hemma?

Datorn eller mobilen ger svar

En återkommande fråg efter apoteksomregleringen har varit att apotek, patienter och förskrivare inte kunnat söka efter läkemedel på samtliga apotek på ett enkelt sätt. Men nu finns ett verktyg som kan underlätta för alla. På Fass.se och Sveriges Apoteksförening kan kunder få veta om det apotek man tänker besöka har det aktuella läkemedlet i lager eller om det är beställningsvara.

Apoteken och läkemedelsbranschen har samarbetat för att utveckla tjänsten så att apotekskunder via internet (på dator eller smarta mobiltelefoner) kan ta reda på om apotek inom ett geografiskt område har ett visst läkemedel i lager. Nu slipper kunderna gå eller ringa till ett eller fler apotek för att ta reda på var ett läkemedel finns hemma - informationen kan sökas på webbplatserna Fass.se och Sverigesapoteksforening.se

Alla apotek i landet, som är godkända av Läkemedelsverket, finns med i den nya tjänsten, det vill säga inte bara de som ingår i de stora apotekskedjorna utan även fristående apotek.

Så här gör man
Man börjar med att söka på läkemedelsnamnet och därefter läkemedelsform och styrka. Sedan klickar man på knappen "Lagerstatus" och väljer sedan önskad läkemedelsförpackning. Därefter är det dags att välja län och ort i klicklistor som fälls ut. Om man vill kan man se en lista över apotek på orten och välja sitt apotek direkt från den. När valen är gjorda är det dags att klicka på "Sök" och man får en lista över apotek i närheten. Det valda apoteket hamnar övers i en lista där andra apotek listas utifrån ökande geografiskt avstånd.
När frågan om läkemedlat ställs hämtas aktuell information från apotekskedjornas egen lagerinformation och visas för kunden - ingen lagerinformation lagras. - För varje apotek visas om det aktuells läkemedlet finns i lager, om bara ett fåtal förpackningar finns, om det i stället fiinns en utbytbar produkt eller om det är en beställningsvara. Man kan också få informationen "Kontakta apoteket". Utöver detta visas även information om apotekskedja, adress och om apoteket är öppet. Vill en kund ha ytterligare information kan de tre raderna expanderas genom att klicka på raden.
En begränsning (i datorversionen) är att bara apotek inom samma ort listas. Så den som bor nära två orter måste söka två gånger för att få med alla apotek i närområdet när sökningen sker via dator. Detta problem är dock löst för smarta mobiltelefoner. En annan är att man bara kan söka på ett läkemedel i taget. Så om man vill ha information oom tre olika läkemedel får man göra tre sökningar.
Söka efter närmaste apotek i mobilen
Om kunden söker information om lagerstatus med mobilversionen så kan man antingen välja apotek som i datorversionen eller klicka på knapppen "Sök nära mig". En förutsättning är att man då sagt OK till funtktionen platstjänster är påslagen i mobiltelefonen (eller surfplattan). Använder man denna möjlighet räcker det med en sökning för den som bor nära mer än en ort.
Hur aktuell informationen är beror på hur ofta de olika apotekskedjorna uppdaterar sina egna lageruppgifter. I anslutning till uppgiften om varan finns också en tidsstämpel som visar när informationen uppdaterades senast.
Informationen är hämtad från LIFE-time.se